Scrum – jedna ze zwinnych metodyk wytwarzania oprogramowania, opracowana przez Kena Schwabera i Jeffa Sutherlanda na początku lat dziewiędziesiątych. Od tego czasu, Scrum zdobył ogromną popularność i jest jedną z najczęściej stosowanych zasad stosowanych przy wytwarzaniu oprogramowania. W międzyczasie okazało się, że scrum może być stosowany nie tylko w projektach IT, a używany jest nawet w domach do zarządzania domowymi obowiązkami 🙂 Scrum określany jest jako framework, czyli ramy postępowania, nie jest to zbiór sztywnych wytycznych. Wszystkie zasady scrum’a zostały opisane w Scrum Guide (tu: link do polskiej wersji językowej Scrum Guide (pl) ).
W wielkim skrócie, Scrum to:
- dostarczanie działającego, przetestowanego oprogramowania po każdej iteracji;
- krótkie, trwające 2-6 tygodni iteracje;
- dostarczanie tego, czego biznes najbardziej potrzebuje;
- ciągłe udoskonalanie procesu.
Ponadto:
- Praca w iteracjach.
- Współodpowiedzialność członków Zespołu.
- Na bieżąco weryfikowane wymagania, szczegółowa analiza najpóźniej jak się da.
- Intensywna, bezpośrednia komunikacja.
- Lekkie, nieskomplikowane modele i dokumentacje.
- Częsty kontakt z klientem.
Kiedy warto wdrożyć Scrum?
- Gdy dopuszczalne są zmiany.
- Gdy trzeba szybko reagować na pojawiające się modyfikacje.
- Gdy Zespół jest interdyscyplinarny.
- Gdy klient jest świadomy produktu i współpracuje na etapie jego wytwarzania.
Role w SCRUM – Zespół Scrumowy
Artefakty
- product backlog
- sprint backlog
- burndown chart
- przyrost
- definition of done
- kryterium gotowości
- cel sprintu
- task board